Jack Weston
Jane Brucker
Kelly Bishop
Lonny Price
Max Cantor

Genre: Muziek, Dans

Synopsis: In de zomer van 1960 gaat Frances "Baby" Houseman met haar familie op vakantie in het Kellerman-vakantiepark. Al gauw wordt ze verliefd op de knappe Johnny (Patrick Swayze), de dansleraar van dienst. De familie van Baby is zeer respectabel. De vader is dokter en Frances zelf wil de wereld verbeteren. Johnny komt uit een heel ander milieu en heeft zijn zomerjob als dansleraar broodnodig om financieel de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. De vaste danspartner van Johnny, Penny, raakt in nesten omdat ze ongewenst zwanger is van de ober Robbie. Ze wil een abortus laten uitvoeren en Baby leent geld van haar vader om deze te betalen. Baby moet bovendien Penny's plaats innemen op een optreden. Regelmatig dansen Johnny en Penny immers de mambo voor de gasten van een ander hotel.

Johnny leert Baby dansen, weliswaar met vallen en opstaan. Tijdens de vele repitities groeien Baby en Johnny naar elkaar toe en slaat de vonk uiteindelijk over. Eén van de meest memorabele momenten van de film is het oefenen van de "lift" in een meer. Het optreden waar ze zo hard voor oefenden eindigt in een groot succes, maar vlak erna loopt alles in het honderd wanneer er bij Penny complicaties optreden na de abortus. Baby schakelt haar vader in, die ontdekt wat er gebeurd is en Baby daarom verbiedt om nog langer met "dat soort volk" om te gaan. Baby volgt voor de eerste keer in haar leven haar vaders raad niet en sluipt stiekem naar Johnny's kamer. Daar dansen ze één van de meest sensuele dansen uit de film en vinden ze elkaar op liefdesvlak.Hun relatie moet echter verborgen gehouden worden. Baby vreest de afkeurende reactie van haar vader, die denkt dat Penny door Johnny in de problemen is gekomen. Hij heeft er geen idee van dat Robbie de schuldige is. Integendeel, hij bewondert Robbie zelfs, die pogingen doet om Baby's zus te verleiden.
Tijdens één van de laatste dagen van het vakantieseizoen ziet een jaloerse dame Baby 's ochtends Johnny's kamer verlaten en daarom beschuldigt ze Johnny onterecht van diefstal. Ze weet dat Johnny toch niet zal kunnen vertellen waar en met wie hij de nacht heeft doorgebracht. Baby probeert de meubels nog te redden door op te biechten dat Johnny die nacht bij haar was en de diefstal dus niet gepleegd kan hebben, maar dit baat niet. Johnny wordt evenzeer ontslagen, omdat hij als dansleraar te close omging met Baby, één van de gasten. Baby is helemaal van slag als Johnny het vakantiepark moet verlaten. Op de laatste avond van de vakantie, duikt hij echter terug op en beklimt hij het podium waar op dat moment de slotshow van het seizoen plaatsvindt. Johnny houdt een ontroerende speech over de vrouw die zijn leven veranderde en samen met Baby danst hij een schitterende slotdans op het liedje 'I have the Time of my Life'.

Filmrecensie: Een absolute klassieker!! Ik ben persoonlijk opgegroeid met deze film. Het heeft alle nodige aspecten van een film. Patrick Swayze speelt hier een meisjesidool, wat hem aardig schijnt te lukken. De film werd in 2004 in een nieuw jasje gegooid, hierover volgt later meer. Zijn er mensen die deze klassieker reeds gezien hebben? Hij is al iets ouder, maar is zeker aan te raden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

mooi verhaal met dans en muziek. wat is er te kort aan deze film? niets echt heel mooi maar wel jaren 60. er zit alles in. romantiek, realisme, muziek, liefde, drama. zeker het zien waard